• Tomáš Hájek

Zákaznická zkušenost – nepohodlná pravda


Firmám po celém světě se nedaří zavádět efektivní digitální strategie. Ve výsledku se jejich řešení zákaznické zkušenosti (CX) štěpí a digitální technologie nenahrazují tradiční telefonní komunikaci rychlostí, jakou jejich zákazníci požadují. Tuto skutečnost odhaluje nový výzkum, který zveřejnila společnost Dimension Data v jubilejním dvacátém vydání svého Globálního reportu o úrovni zákaznické zkušenosti (dříve Global Contact Centre Benchmarking Report).

Tento rok do průzkumu přispělo 1 351 organizací z celkem 80 zemí v Asii, Tichomoří, Austrálii, Jižní a Severní Americe, na Středním východě, v Africe a v Evropě (celkem 426 firem z EU).

Jaké výsledky report ukázal?

Méně než 10 % (8 % v EU) dotázaných organizací potvrdilo, že mají optimalizovanou strategii pro digitální byznys, naopak více polovina (51 %) (51 % v EU) řeklo, že nemají žádný plán nebo v nejlepším případě jej v současnosti vyvíjejí.

Hlavním faktorem (globálně i v EU), jež pohání digitální transformaci, je zlepšení CX, za níž následuje zákaznická poptávka po digitálních službách (stejně i v EU). Více než 84 % (82 % v EU) organizací hlásí zvýšení výnosů díky zlepšené CX, zatímco 79 % (77 % v EU) potvrzuje úsporu nákladů. Přesto pouze 36 % (41 % v EU) ustanovilo výkonného pracovníka na úrovni představenstva, který zodpovídá za zákaznickou zkušenost a organizační rozštěpenost. To v souhrnu znamená, že funkcionalita digitálních řešení neodpovídá požadavkům zákazníků.

Naopak platí, že vysoce výkonné společnosti, jež se ochotně chopily příležitosti, kterou digitální revoluce přináší, předstihují zavedené přední společnosti na trhu. Výzkum dokládá, že organizace z nejvyšší čtvrtiny žebříčku jsou až desetkrát výkonnější než jejich protějšky (pro EU platí totéž).

Rob Allman, výkonný viceprezident skupiny Dimension Data pro CX a spolupráci, říká: „Svět dostal digitální kabát a byznys, služby, technologie i obchodní modely se změnily jednou provždy. Nicméně, organizace mají strategický úkol, udržet krok s chováním zákazníků.” Allman dodává, že absence propojené digitální strategie znamená, že i když jsou dostupná digitální řešení, firmy o nich nevědí. „Digitální dilema se prohlubuje a kontaktní centra se musí připravit digitalizaci, aby se nedostali do krize a mohli být konkurenceschopné.”

Narůstající automatizace v oblasti CX zatím rovněž vytváří novou realitu. Virtuální asistent (chatovací robot) byl zvolen za hlavní téma rozvoje v komunikačních kanálech pro rok 2017 a nasazování IoT se má zdvojnásobit. Vyžaduje to nový přístup. Jan Růžička, Business Development Manager, Dimension Data říká: „Průkopníci digitálního věku překreslili obchodní modely a procesy, které změnily zákaznické chování, a volby, které jednotlivé organizace dělají v otázce CX a digitální strategie, předurčí jejich budoucí úspěch.”

Jakub Hlaváč, ředitel klientského centra ČSOB komentuje situaci: „Digitální přístup zákazníků k firmám musí nutně přinést i zpětnou digitální reakci firem směrem k zákazníkům. Toto je nezastavitelný trend, který musí být akceptován a přijatý především v kontaktních centrech, která mají se zákazníky udržovat nejužší vztah. I proto se v ČSOB implementují multichannel přístupy a zahrnují se digitální způsoby komunikace, jako jsou sociální média nebo chatovací služby. Musíme být připravení.“

Další zajímavé poznatky z Globálního reportu o úrovni zákaznické zkušenosti jsou:

  • Zákaznická zkušenost byla 81 % (77 % v EU) účastníky označena za faktor odlišující firmu od konkurence a jde o nejvýznamnější (stejně jako v EU) strategický indikátor výkonu.

  • 78 % (77 % v EU) účastníků průzkumu předpovídá zvýšení objemu asistovaných služeb; 71 % (69 % v EU) předpokládá nárůst plně automatizované digitální komunikace a 62 % (59 % v EU) odhaduje, že celková interakce poroste.

  • Zákazníci mají na výběr z devíti (rovněž 9 v EU) komunikačních kanálů, jejichž prostřednictvím mohou kontaktovat firmy – nyní jde u jednotlivých organizací o standard. Toto číslo se do roku 2018 zvýší na 11 (na 10 v EU).

  • Propojená zákaznická cesta (Customer Journey) prostřednictvím vícekanálových (integrovaných) řešení je nejvýznamnějším technologickým trendem pro rok 2017 (stejně i v EU). Vícekanálová řešení byla společně se zákaznickou analytikou uvedena jako hlavní faktor proměny CX v následujících pěti letech (stejně i v EU).

#CX #CCtrendy

Naši partneři

logo-bily-new.jpg

© 2019 vytvořily CCtrendy.cz