Naši partneři

logo-bily-new.jpg

© 2019 vytvořily CCtrendy.cz

  • tohamajesk

Neexistuje osvědčená kuchařka, jak najít a udržet lidi. Ale jde to...

Nejsou lidi. Všichni si stěžují, že nemohou sehnat dostatek zaměstnanců. A když se pohybujeme v oboru, který není tak populární jako jiné, je třeba na to jít chytře a systematicky budovat značku zaměstnavatele. Zeptali jsme se HR šéfky společnosti Comdata Czech Lenky Volocké, jak s tím bojují v jejich kontaktních centrech:

Kontaktní centra jsou pověstná vysokou fluktuací pracovníků. Jak je to u Comdaty?

Je známo, že fluktuace v call centrech bývá větší, než je tomu v ostatních oborech obvyklé. Celosvětový průměr udává okolo 30%. Je to dáno především vysokou psychickou náročností práce, kdy některé hovory mohou mít emoční podtext a mnohdy i pracovním stereotypem, kdy několik hodin opakujete stejnou nabídku, což ne každý dokáže zvládnout. Záleží také na typu projektu, zda voláte vy nebo zákazník volá vám. V Comdatě se nám fluktuace pohybuje od 2-10% měsíčně dle projektu.

Máte pracoviště v devíti lokalitách. Liší se nějak hledání operátorů ve velkých a malých městech?

Ano, liší. Celkově horší situaci ohledně náboru jsme zaznamenali celorepublikově, což je dáno situací na trhu práce. Nedávno jsme se opět rozrostli a k 9 pobočkám jsme připojili Znojmo a Tišnov. Stojí nás to větší úsilí, o to více se však snažíme a vymýšlíme nové kanály nebo způsoby, jak k nám šikovné lidi přilákat. Dle naší zkušenosti a samozřejmě i dlouholeté praxe podpořené daty se nám nejlépe nabírá na severní Moravě a v severních Čechách, což je také dáno větší nezaměstnaností i specifiky těchto regionů zaměřených spíše na těžký průmysl.

Na druhou stranu, horší výsledky zaznamenáváme na jižní Moravě a ve východočeském regionu. Zde situaci přisuzujeme především větší konkurenci. Stále se k nám však hlásí dostatečný počet kandidátů a můžeme si vybírat. Jen pro zajímavost uvedu, že náš konverzní poměr je mezi 10% - 12%, což je stále skvělý výsledek při průměrné míře nezaměstnanosti 2%.

Je obtížnější pracovníky získat, nebo udržet?

Dle mého názoru je stejně těžké obojí. Nábor je z převážné většiny o dobrém marketingu, ale také o pověsti, kterou si každá firma buduje. Může se vám také stát, že máte velmi dobrou propagaci, přivedete správné lidi, ale to, co jste inzerovali, neodpovídá realitě. Tím si jen zvýšíte fluktuaci, náklady na školení, trénink i inzerci. V Comdatě si toto plně uvědomujeme. Uchazečům specifika práce vždy dobře vysvětlíme a staráme se o ně po celou dobu.

Jak dělat dobrý nábor do kontaktního centra?

Neexistuje osvědčená kuchařka, která vás k tomu dovede. Je to mix různých věcí, které lidi ovlivňují při jejich rozhodování o změně práce. Důležité je především být k lidem upřímní a ukázat jim to tak, jak to doopravdy je. Nic nepřibarvovat, nic nezkrášlovat.

Být otevření a pravdivě ukazovat, o čem práce je. Dále je třeba mít dobrý marketing, srozumitelný kariérní web a dobře napsaný inzerát. Na tom všem jsme v poslední době opravdu zapracovali a náš nový kariérní web v nejbližší době spustíme. Soustředíme se na příběhy lidí, kolegů, co jim práce přináší, co se jim na tom líbí, ale i na negativní stránky.

Jakými prostředky lze zaměstnance udržet? Jak velkou roli hrají peníze a co ostatní benefity?

Peníze hrají velkou roli, nicméně důležité také je dát zaměstnancům smysl práce. Musíme věřit, že naše práce dává smysl. V Comdatě jsme při tvorbě nového kariérního webu chtěli zjistit, proč lidé vlastně pracují u nás, co jim práce dává, proč vstávají každý den do práce? Vyšla nám z toho jediná věc – chceme pomáhat a cítíme, že pomáháme, a to je to, proč lidé u nás tuto práci dělají. V dnešní době, kdy jsou lidé zvyklí změnit práci i kvůli pár stovkám, je samozřejmostí také adekvátní plat. U nás máme plat rozdělený na fixní a variabilní složku, ale můj osobní názor je, že na to lidé nejsou na těchto pozicích příliš zvyklí a necítí tak jistotu pravidelného výdělku. Na druhou stranu si mzdu mohou ovlivnit sami. Pokud jsou šikovní, přijdou si na hezké peníze. Snažíme se jít ve výši mzdy s trhem, aby se naši lidé cítili spravedlivě ohodnocení. A benefity jsou toho nedílnou součástí. Největší úspěch u nás mají výhodné telefonní tarify, týden dovolené navíc, stravenky a dotovaná multisport karta. Díky širokému portfoliu partnerů, můžeme našim zaměstnancům nabídnout v rámci společné kooperace výhodnější služby například u televizních providerů, pojišťoven, bank nebo poskytovatelů energií.

Sdílíte při práci s lidmi zkušenosti s ostatními zeměmi, kde firma působí? Nebo je problematika hodně individuální?

Ano, protože máme pobočky po celém světě, snažíme se vzájemně sdílet své zkušenosti, zejména na poli obchodu, ale i v oblasti práce s lidmi. V současné době máme něco okolo 120 poboček po celém světě a přes 50 000 zaměstnanců. Řadíme se tak k top 10 firmám v našem oboru na světě. Bohužel situace na českém pracovním trhu je tak specifická, že mnozí zahraniční kolegové si to ani nedokážou představit. V Itálii, kde máme hlavní sídlo skupiny, je nezaměstnanost na jihu kolem 20%, tam nemáme problém sehnat lidi ani na dělené směny, což je u nás téměř nemožné. Jak říká můj italský kolega, v Itálii je „dobrá práce, jistá práce“. V Jižní Americe je dokonce městečko, kde je Comdata jediným zaměstnavatelem! Podobnou situaci na trhu práce řeší překvapivě jen kolegové v Rumunsku.

Hodně se dnes mluví o employer brandingu. Jak obtížně se značka zaměstnavatele buduje?

Employer branding je dnes alfou a omegou. Jeho budování, zejména v komerčním kontaktním centru je docela obtížné. Jsme vlastně v situaci, kdy se naši zaměstnanci celý den představují jménem našeho partnera, řeší produkt partnera, pracují v jejich systémech a dostávají jeho merchandising. Někde se dostáváme do situace, kdy se náš zaměstnanec cítí být více zaměstnancem našeho partnera než náš. To nás hodně trápilo, a proto jsme letos zapracovali na komunikaci směrem do firmy. Začali jsme vydávat časopis, komunikovat více s lidmi, zapojovat je do dění firmy, aby věděli, jak si jako firma stojíme a proč děláme, co děláme, kam jdeme a proč tam jdeme. To je pro všechny důležité a myslím, že jsme na dobré cestě.